Το Δίκτυο Καινοτομίας της ΕΕΣΥΠ, στο πλαίσιο της προώθησης διεθνώς βέλτιστων πρακτικών και συνεργειών μεταξύ των δημόσιων επιχειρήσεων του χαρτοφυλακίου της ΕΕΣΥΠ, οργάνωσε στις 11 Δεκεμβρίου 2020 συνάντηση εργασίας με συμμετοχή των εκπροσώπων των εταιρειών-μελών του με θέμα την ηλεκτροκίνηση (e-mobility).
Η κ. Ράνια Εκατερινάρη, Διευθύνουσα Σύμβουλος της ΕΕΣΥΠ σημείωσε οτι: «Οι εταιρείες μας σαν σύνολο, μέσω των δικτύων τους και των υπηρεσιών που παρέχουν, έχουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση και εφαρμογή τομεακών πολιτικών και συνεργειών, και ιδιαίτερα στον τομέα της ενεργειακής μετάβασης. Μέσω του Δικτύου Καινοτομίας που έχουμε συστήσει, φροντίζουμε ώστε οι πρακτικές για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση να ανταλλάσσονται μεταξύ των εταιρειών, με πολλαπλασιαστικά οφέλη. Παράλληλα, εντοπίζουμε τις συνέργειες που μπορούν να επιταχύνουν τα βήματα προς τους στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) και τη στήριξη της ‘‘πράσινης’ οικονομίας’’».
Στη συνάντηση παρουσιάστηκαν οι ενεργειακές και περιβαλλοντικές προκλήσεις που καλείται να επιλύσει η ηλεκτροκίνηση, το πλαίσιο ευρωπαϊκών και εθνικών πολιτικών και στόχων ενώ αναλύθηκαν οι τεχνικές πτυχές υιοθέτησης και λειτουργίας των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Αναφορά έγινε επίσης σε προκλήσεις που εισάγει η ηλεκτροκίνηση, στα βήματα που απαιτούνται προς τον εξηλεκτρισμό, καθώς και στις ευκαιρίες ανάπτυξης που παρουσιάζονται. Στη συνέχεια, οι εταιρείες του Δικτύου παρουσίασαν τη στρατηγική και τις δράσεις τους, με βάση την επιχειρησιακή τους εμβέλεια, στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.
Τη συνάντηση άνοιξε ο κ. Α. Αμδίτης, Διευθυντής Έρευνας ΕΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ, αναπληρωτής Προέδρος Δ.Σ. ΟΑΣΑ και μέλος Δ.Σ. ΕΥΔΑΠ, με μια πλήρη, αναλυτική παρουσίαση του πλαισίου της ηλεκτροκίνησης γενικά αλλά και ειδικά όσο αφορά τις δημόσιες επιχειρήσεις. Μεταξύ άλλων, ο κ. Αμδίτης αναφέρθηκε στο κρίσιμο θέμα των αυξημένων περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την κατασκευή των ηλεκτροκινούμενων οχημάτων, που καθιστούν απαραίτητη τη χρήση ΑΠΕ ως πηγή ενέργειας, αλλά και την κατάλληλη διαχείριση των απαιτήσεων φόρτισης προκειμένου για τη βέλτιστη αξιοποίηση του ηλεκτρικού δικτύου.
Στη συνέχεια, ο κ. Κ. Κοφινάς, Γενικός Διευθυντής Ηλεκτροκίνησης ΔΕΗ, παρουσίασε το διττό της ρόλο της εταιρίας ως φορέας εκμετάλλευσης υποδομών φόρτισης και ως πάροχος υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης, καθώς και τα πρώτα βήματά της ΔΕΗ προς την ηλεκτροκίνηση με τη συμβολική, σταδιακή αντικατάσταση του εταιρικού στόλου οχημάτων.
Ο κ. Α. Παπαδόπουλος, καθηγητής ΑΠΘ και Πρόεδρος Δ.Σ. ΕΥΑΘ, παρουσίασε συνοπτικά τα θέματα διαχείρισης στόλου ηλεκτροκίνητων οχημάτων με βάση τις ανάγκες της ΕΥΑΘ, υπό το πρίσμα της μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος ως μέρος ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για ευφυείς και ανθεκτικές πόλεις. Αναφέρθηκε στη σημασία της διαμόρφωσης στρατηγικής για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση με βάση περιβαλλοντικές, οικονομικές και ενεργειακές παραμέτρους, λαμβάνοντας υπόψη και τις επιλογές χρηματοδότησης.
Ο κ. Μ. Γεωργιάκος, Σύμβουλος Διοίκησης ΟΣΥ, αναφέρθηκε στην πρόσφατη πιλοτική δοκιμή ηλεκτρικών λεωφορείων σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας δρομολογίων εντός της Αττικής και τις εμπειρίες που αποκομίστηκαν, όσο αφορά στη χρήση, κυκλοφορία και οδήγηση, τις υποδομές, τον προγραμματισμό και τις συνθήκες φόρτισης.
Τέλος, οι κ. A. Τόσιος, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και A. Συνοδινού, Γεν. Δντ/ρια Συντονισμού, ΕΥΔΑΠ, αναφέρθηκαν στον εξηλεκτρισμό του στόλου οχημάτων της εταιρίας, στο πλαίσιο του συνολικού επιχειρησιακού σχεδίου απανθρακοποίησης. Όπως επεσήμανε ο κ. Τόσιος, μία από τις βασικές στρατηγικές προτεραιότητες της ΕΥΔΑΠ αποτελεί η βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας και η μείωση του αποτυπώματος άνθρακα. Για το σκοπό αυτό, σχεδιάζεται λεπτομερές πρόγραμμα των σχετικών δράσεων στις περιοχές που προκύπτει σημαντικό περιθώριο μείωσης του αποτυπώματος άνθρακα με αξιόλογα οφέλη για την εταιρεία. Επιπλέον διερευνάται η δυνατότητα χρηματοδότησης των έργων αυτών από τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία και μηχανισμούς (όπως από ΕΣΠΑ, EBRD, κλπ). Ακολούθως, παρουσιάστηκαν οι δράσεις αντικατάστασης του στόλου της ΕΥΔΑΠ σε συνδυασμό με τη χρήση ΑΠΕ στα σημεία φόρτισης και αναλύθηκε η μεθοδολογία κατηγοριοποίησης των οχημάτων με βάση τα διεθνή πρότυπα, την επιλογή οχημάτων προς αντικατάσταση με βάση τη διαθεσιμότητα αντίστοιχων μοντέλων στην ελληνική αγορά και την ανάλυση για τα απαιτούμενα σημεία φόρτισης. H διερεύνηση προγράμματος επίδειξης υδρογονοκίνησης σε συνδυασμό με πηγές ΑΠΕ αναφέρθηκε επίσης μεταξύ των σχετικών δράσεων της ΕΥΔΑΠ.
Οι εκπρόσωποι των εταιρειών και οι συμμετέχοντες συζήτησαν αναλυτικά θέματα συνεργειών όσο αφορά τα δίκτυα φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, τη μετάβαση των επιχειρησιακών στόλων των εταιρειών στην ηλεκτροκίνηση, τη συνδιαμόρφωση ψηφιακών υπηρεσιών γύρω από την ηλεκτροκίνηση αλλά και τη συνεισφορά των σχετικών δράσεων στην απόδοση των εταιρειών με βάση τα κριτήρια ESG (Environmental-Social-Governance). Επιπλέον, στο περιθώριο της συζήτησης για την ηλεκτροκίνηση, μεταξύ των μελών του Δικτύου συζητήθηκαν και γενικότερα θέματα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, ενεργειακής εξοικονόμησης και εν γένει απανθρακοποίησης των υποδομών των εταιρειών.
«Οι σημαντικές δυνατότητες συνέργειας και σχεδιασμού από κοινού υπηρεσιών και νέων λειτουργικών μοντέλων με βάση την ηλεκτροκίνηση θα αποτελέσουν κύριο αντικείμενο των εργασιών του Δικτύου Καινοτομίας της ΕΕΣΥΠ το επόμενο διάστημα», ανέφερε η Αφροδίτη Σεβαστή, επικεφαλής Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην ΕΕΣΥΠ. «Σχεδιάζουμε την από κοινού καταγραφή αναγκών και υλοποίηση δράσεων μετάβασης, όπως η υλοποίηση δικτύων φόρτισης, αξιοποιώντας συνδυαστικά υποδομές και πόρους των εταιρειών, αλλά και προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων. Διερευνούμε επιπλέον επενδυτικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται στο πεδίο των υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης. Σε ευρύτερο πλαίσιο, προβλέπεται να διερευνηθούν ενδεχόμενες συμφωνίες σε επίπεδο Δικτύου για την παροχή πιστοποιητικών ‘πράσινης’ ενέργειας μεταξύ των καταναλωτριών εταιρειών-μελών του Δικτύου και της ΔΕΗ ως παρόχου.»