Ράνια Αικατερινάρη: Να ετοιμαστούμε για την επόμενη μάχη

Συνέντευξη στο ΑΜΠΕ της Διευθύνουσας Συμβούλου της ΕΕΣΥΠ, Ράνιας Αικατερινάρη

Ο ευρύτερος δημόσιος τομέας κέρδισε την πρώτη μάχη. Δεν αιφνιδιάστηκε όπως πολλοί θα περίμεναν, όχι μόνο δεν παρέλυσε από την επιδημία, αλλά συνεχίζει τη μάχη. Μιλάει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η διευθύνουσα σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) Ράνια Αικατερινάρη, για την πανδημία που έπληξε την κοινωνία και την οικονομία. Η κυρία Αικατερινάρη, επικεφαλής του «Υπερταμείου», όπως είναι γνωστή η εταιρεία συμμετοχών στην οποία έχουν μεταβιβαστεί εταιρείες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, αναδυκνύει την ανταπόκριση των διοικήσεων και των εργαζομένων των δημοσίων επιχειρήσεων στη διαχείριση της κρίσης μέχρι σήμερα. Εργάστηκαν μεθοδικά και συνεχίζουν να προσφέρουν στην πρώτη γραμμή, υπογραμμίζει, και σημειώνει τα μαθήματα που πρέπει να αντλήσουμε από την δραματική κατάσταση που ζούμε. «Πρέπει να αξιοποιήσουμε τις δημόσεις επιχειρήσεις και να ενδυναμώσουμε την προσφορά τους στους πολίτες και την οικονομία, μέσα και από τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας και της ψηφιακής εποχής» σημειώνει χαρακτηριστικά.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της κυρίας Ράνιας Αικατερινάρη στο ΑΠΕ – ΜΠΕ και στον Δημήτρη Χαροντάκη:

– Ποια ήταν η αντίδραση των μεγάλων εταιρειών του δημόσιου τομέα που περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιό σας;

– Η περίοδος ήταν και είναι ακόμα, μια δοκιμασία για όλους, συμπεριλαμβανομένου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Πιστεύω ότι οι πολίτες αισθάνονται ανακούφιση, διαπιστώνοντας ότι τα ταμπού για χρόνιες παθήσεις χαμηλής παραγωγικότητας και καθυστερημένων κινήσεων δεν υφίστανται πλέον, καθώς δεν ακινητοποίησαν τις μεγάλες εταιρείες του δημόσιου τομέα. Αντίθετα οι εταιρείες εμφάνισαν ικανότητα διαχείρισης της κρίσης, ευελιξία και σε πολλές περιπτώσεις υπερπροσπάθεια, και ανταποκρίθηκαν μέσα σε πρωτοφανείς συνθήκες για όλους. Η πρώτη νίκη ήταν ότι η χώρα δεν αιφνιδιάστηκε, οι εταιρείες μας δεν παρέλυσαν. Οι διοικήσεις αλλά και οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων του ευρύτερου δημόσιου τομέα άντεξαν και συνεχίζουν και για αυτό τους ευχαριστούμε.

Ο άμεσος στόχος όλων τώρα είναι, η κατά το δυνατόν, ταχύτερη προσαρμογή στα νέα δεδομένα και η συνέχιση της παροχής των υπηρεσιών προς τους πολίτες, παράλληλα με την πρόνοια για την προστασία τόσο της υγείας των εργαζομένων, όσο και του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών.

Ευτυχώς την αρχική μάχη του αιφνιδιασμού, την κερδίσαμε, γιατί σε όλες σχεδόν τις εταιρείες έγιναν συντεταγμένες και ουσιαστικές κινήσεις από τις διοικήσεις και τις αρμόδιες υπηρεσίες τους. Αξιοποίησαν τεχνολογικό εξοπλισμό και δυνατότητες που δεν είχαν χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν ενώ οι διευθύνσεις προσωπικού και πληροφορικής διευκόλυναν τους συναδέλφους τους που ήταν στην πρώτη γραμμή (τεχνίτες, οδηγοί, εργαζόμενοι σε παραγωγικές εγκαταστάσεις, ταχυδρόμοι).

– Ποιες ήταν οι προτεραιότητές των δημοσίων επιχειρήσεων τις πρώτες δύσκολες ώρες;

– Η πρώτη πρόνοια ήταν το προσωπικό πρώτης γραμμής, ώστε να εξασφαλιστεί η συνέχιση της λειτουργίας των εταιρειών που προσφέρουν κρίσιμες υπηρεσίες. Οι εργαζόμενοι στα ταχυδρομεία, στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, στις κεντρικές αγορές Αθήνας και Θεσσαλονίκης όπου δραστηριοποιούνται χιλιάδες χονδρέμπροι σε φρούτα, κρέατα και λαχανικά, στις εταιρείες ύδρευσης και αποχέτευσης και αλλού, μπορεί να μην σώζουν άμεσα ζωές όπως οι γιατροί και το νοσηλευτικό προσωπικό που δίνουν μια ηρωική μάχη, αλλά εξακολουθούν να δρουν ως επαγγελματίες εν καιρώ κρίσης, παρά τους φόβους ή τις ανησυχίες τους.

Οδηγοί, εργάτες, σταθμάρχες έπρεπε να εργάζονται και δεν σταμάτησαν, λαμβάνοντας τα αναγκαία μέτρα προστασίας. Οι ταχυδρόμοι πρέπει να μεταφέρουν επιστολές, δέματα, φάρμακα και συντάξεις σε όλη την επικράτεια, ακόμα και σε χωριά που βρίσκονται σε καραντίνα. Η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ δεν νοείται να μην προσφέρουν τις κρίσιμες υπηρεσίες τους, αλλά και οι κεντρικές αγορές τροφίμων πρέπει να συνεχίσουν να προμηθεύουν με τρόφιμα τα αστικά κέντρα της χώρας. Αυτή η αλυσίδα που είναι πολύτιμη για τους πολίτες και την οικονομία, συνεχίζει και λειτουργεί και έχει αντεπεξέλθει στις προκλήσεις αυτής της πρωτοφανούς κρίσης.

Από την πρώτη στιγμή οι διοικήσεις των εταιρειών έλαβαν μέτρα κινητοποιώντας το επιστημονικό τους προσωπικό σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας στην εργασία ώστε να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των εργαζομένων και του κοινού.

Σε όλες τις θυγατρικές υπάρξε επιχειρησιακή ετοιμότητα, και σε αυτές όπου υπάρχει και αυξημένη επαφή με το κοινό και καταναλωτές. Επιπλέον, στις μεγάλες εταιρείες έχουν στηθεί ειδικές ομάδες διαχείρισης της κρίσης (π.χ. ΟΑΣΑ, ΕΛΤΑ) ενώ πάρθηκαν σειρά μέτρων. Μερικά παραδείγματα αφορούν σε προληπτικές απολυμάνσεις κτιρίων, κρίσιμων υποδομών και μέσων μεταφοράς (π.χ. στόλος ΟΑΣΑ), μέτρα ανακούφισης των πολιτών (π.χ. ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ) και λειτουργία με προσωπικό ασφαλείας για τη διασφάλιση της επιχειρησιακής συνέχειας.

Οι εταιρείες του χαρτοφυλακίου της ΕΕΣΥΠ και οι διοικήσεις τους με επαγγελματισμό συνεχίζουν να παρακολουθούν τις εξελίξεις και τις επίσημες ανακοινώσεις της Πολιτείας και οφείλουν να βρίσκονται σε ετοιμότητα για την υιοθέτηση πρόσθετων μέτρων, εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο.

– Η κρίση δίδαξε πόσο σημαντικά είναι κάποια επαγγέλματα που δεν τους δίναμε πολλή σημασία.

– Έτσι είναι. Τα ταχυδρομεία για παράδειγμα, αποτελούν βασικό παράγοντα κοινωνικής συνοχής αλλά και στήριξης της οικονομίας. Στο πλαίσιο της παροχής καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας στον πληθυσμό είναι απαραίτητη για όλους τους πολίτες η μεταφορά ταχυδρομικών αντικειμένων και βέβεια επιστολών. Ας μην ξεχνάμε ότι πρόσφατα, τα ΕΛΤΑ ολοκλήρωσαν τη διανομή των συντάξεων σε όλη την επικράτεια, ακόμη και σε περιοχές που βρίσκονται σε καραντίνα, λαμβάνοντας όλα τα προληπτικά μέτρα για το προσωπικό και τους πολίτες. Με τον τρόπο αυτό, διασφαλίστηκε η παραμονή στο σπίτι εκατοντάδων χιλιάδων συνταξιούχων που εξυπηρετήθηκαν είτε κατ’ οίκον, είτε σε ανοιχτούς δημόσιους χώρους στα χωριά, σε συνεργασία με τους Δήμους. Ακόμη, επίκειται συνεργασία με τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), ώστε τα ΕΛΤΑ να διανέμουν πιστοποιητικά.

Επίσης, οι δημόσιες συγκοινωνίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της καθημερινότητας των πολιτών στα μεγάλα αστικά κέντρα, παρέχοντας μια βασική υπηρεσία για να διατηρηθεί η απαραίτητη αστική κινητικότητα εν μέσω της πανδημίας, ακόμα και εάν έχει μειωθεί η συχνότητα των δρομολογίων λόγω της μειούμενης επιβατικής κίνησης. ‘Άμεσα φρόντισαν για τις απολυμάνσεις, την προμήθεια εξοπλισμού για την ασφάλεια και υγιεινή εργαζομένων και επιβατών και την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Η ομαλή τροφοδοσία και ανεφοδιασμός της αγοράς με τρόφιμα τόσο στα αστικά κέντρα όσο και στην επικράτεια είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση της κρίσης. Για αυτό οι Κεντρικές Λαχαναγορές Αθηνών και Θεσσαλονίκης και οι 10 Ιχθυόσκαλες της χώρας συνεχίζουν να λειτουργούν για τον απρόσκοπτο ανεφοδιασμό της χώρας, τηρώντας τα μέτρα υγιεινής και τις οδηγίες προστασίας που έχουν δοθεί από το Υπουργείο Υγείας και τον ΕΟΔΥ. Επίσης προωθούν και συμπληρωματικά μέτρα π.χ αναπροσαρμογή ωραρίου λειτουργίας για να αποφεύγεται ο συνωστιμός.

Οι εργαζόμενοι στις εταιρείες ύδρευσης και αποχέτευσης Αθηνών και Θεσσαλονίκης δουλεύουν για να εξασφαλίζουν την συνεχή, απρόσκοπτη και αδιάλειπτη παροχή του σημαντικότερου αγαθού για τη ζωή και κάθε οικονομική δραστηριότητα, του νερού, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζουν τη λειτουργία κρίσιμων υποδομών για το περιβάλλον όπως είναι οι εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων στην Αττική και Θεσσαλονίκη.

– Η επόμενη μέρα, πως διαμορφώνεται;

– Μπορεί να είμαστε ικανοποιημένοι, και συγκρατημένα αισιοδοξοι, επειδή «κερδίζουμε» μια δύσκολη μάχη αλλά ο πόλεμος συνεχίζεται. Δυστυχώς και οι θυγατρικές της ΕΕΣΥΠ έχουν υποστεί αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις καθώς διαπιστώνουμε σημαντική μείωση εσόδων, αλλού πολύ δραματική αλλού λιγότερο, αύξηση συγκεκριμένων δαπανών (ειδικά για απολυμάνσεις και συγκεκριμένο εξοπλισμό λόγω κρίσης), ενδεχόμενη αύξηση επισφαλειών και σημαντική επίπτωση στη ρευστότητα.

Τώρα πρέπει να κερδίσουμε κι αυτή τη μάχη, αξιοποιώντας και τις εμπειρίες που αποκτήσαμε τις προηγούμενες εβδομάδες, αλλά και βλέποντας και πως θα αντιδράσουν οι ευρωπαϊκές χώρες για τις δικές τους δημόσιες επιχειρήσεις. Αυτήν την μάχη θα τη δώσουμε σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο ώστε να αποφύγουμε τη μόλυνση της οικονομίας.

Οι εταιρείες του ευρύτερου δημόσιου τομέα πρέπει να μοιράζονται μεταξύ τους και να ενημερώνονται για τις άριστες πρακτικές που εφαρμόζονται σε διάφορους τομείς. Αλλά και οι πολίτες πρέπει να παραμείνουν προσηλωμένοι στην έγκυρη πληροφόρηση μακριά από ανυπόστατες φήμες και παραπληροφόρηση. Η κατάσταση είναι πολύ σοβαρή για να εμπιστευόμαστε «ανεπίσημη» ενημέρωση.

Ενθαρρύνουμε τις θυγατρικές μας να αναπτύξουν σχέσεις συνεργασίας με κάθε κατάλληλο φορέα για να διατηρήσουμε την παραγωγή και την παροχή των υπηρεσιών σε όσο το δυνατό καλύτερο επίπεδο. Και να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες προκειμένου να μετριάσουμε τις αρνητικές επιπτώσεις και να βελτιώσουμε θεαματικά τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων βάση των ανάλυσης των δεδομένων.

Ήδη, εταιρείες μας διασυνδέονται μέσω ευρωπαϊκών και παγκόσμιων φορέων για ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών για την αντιμετώπιση της κρίσης.

Για παράδειγμα, όλοι οι ευρωπαίοι ταχυδρομικοί φορείς επηρεάζονται από τα ισχύοντα μέτρα για τον περιορισμό του ιού. Η PostEurop (αντιπροσωπεύει 52 ταχυδρομικούς φορείς που απασχολούν 2 εκ. ανθρώπους και διαχειρίζονται 258 εκ. σημεία παράδοσης) εξέδωσε πρόσφατα ανακοίνωση με την οποία τονίζει τη σημασία των ευρωπαϊκών ταχυδρομικών φορέων για την κοινωνία και την ευρωπαϊκή οικονομία, εν μέσω της πανδημίας και επικοινωνεί καλές πρακτικές.

Η διεθνής ένωση παρόχων αστικών συγκοινωνιών (UITP) δημοσίευσε ενημερωτικό δελτίο παρέχοντας συστάσεις στην παγκόσμια κοινότητα των μελών του, σχετικά με τον τρόπο προετοιμασίας των δικτύων μεταφοράς για την πανδημία και για την ασφάλεια και την ευημερία του προσωπικού και των επιβατών, καθώς η διασφάλιση της διαθεσιμότητας των δημόσιων μέσων μεταφοράς σε τουλάχιστον ένα ελάχιστο επίπεδο θεωρείται απαραίτητη.

Με ανάλογο τρόπο θα λειτουργήσουμε και μετά το πέρας της κρίσης, για την άντληση εμπειρίας και καλών πρακτικών για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες της επόμενης μέρας.

Η δραματική αυτή κρίση είναι μια δοκιμασία για όλους. Ελπίζουμε όμως και εργαζόμαστε σκληρά προς την κατεύθυνση να κερδίσουμε τη μάχη.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ από το βάθος της ψυχής μας πηγαίνει στους γιατρούς και το νοσηλευτικό και επιστημονικό προσωπικό της χώρας μας, τους ήρωες της πρώτης γραμμής.

‘Οσον αφορά στις δημόσιες επιχειρήσεις, δισταγμοί, ενδοιασμοί που μας καθήλωναν στο παρελθόν δεν έχουν πλέον βάση. Πρέπει να αξιοποιήσουμε ταχύτερα τα πλεονεκτήματα που μπορούμε να αναδείξουμε από τη στενή συνεργασία αυτών των εταιρειών, με αλληλεγγύη και τη μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή. Είναι ένα μάθημα που δυστυχώς μάθαμε με δραματικό τρόπο, αλλά δεν πρέπει να αφήσουμε να πάει χαμένη.

Πηγή: https://www.amna.gr

SWITCH THE LANGUAGE